U želji da
prošire listu „fanova“, vlasnici Facebook stranica vrlo često organizuju
promocije, najčešće sa simboličnim nagradama (mada je bilo i vrednijih, da ne
grešim dušu).
Pitaćete se: o
čemu ima tu da se piše?
O tome da se
prilikom organizovanja ovakvih promocija (skoro) uvek dešavaju stvari po
sledećem algoritmu:
1. Do proglašenja
pobednika svi ćute, i niko se ne buni
2. Kada
organizator proglasi pobednike, dešava se sledeće:
Jedna grupa ljudi (obično učesnici koji nisu dobili nagrade) tvrde da su pobednici
učesnici izigrali konkurs glasovima sa lažnih profila (kasnije sledi definicija
lažnog profila). Druga grupa (obično nisu učesnici konkursa) tvrde da je konkurs namešten i
da su organizatori pokupili sve nagrade za sebe i za svoje prijatelje,
pravdajući to prijateljstvom između svih dobitnika i identičnom listom profila
koji su Like-ovali sve (ili bar većinu) dobitnih radova.
3. Organizator se
pravda da ne može ništa da uradi, jer su pobednici proglašeni u skladu sa
pravilom – „pobednik je onaj čiji rad dobije najviše Like-ova“.
Šta se ustvari desilo?
PONAŠANJE
DOBITNIKA
Prvo pobednici su
dobili glasove sa drugih naloga čiji su vlasnici oni sami. Iako Facebook
zabranjuje da imate više od jednog naloga i obavezuje korisnike da koriste
svoja prava imena, to se u praksi ne sprovodi. Facebook je obavezu
prijavljivanja lažnih profila prepustio korisnicima i svako može da prijavi
lažan profil (Facebook će od vlasnika verovatno tražiti lični dokument sa
imenom i ako vlasnik profila ne dostavi taj dokument, njegov profil više neće
moći da se koristi).
Ako želite dokaz
o postojanju lažnih profila možete uporediti broj ljudi starosti 15-20 godina u
Srbiji: 518,907 duša prema SZS, dok na
Facebooku za isto starosno razdoblje postoji 1,104,880 naloga za Srbiju,
odnosno skoro 2 x više.
Dakle, lažnim
profilom u gornjem tekstu se smata profil iza kog ne stoji jedinstvena osoba
(koja ne bi stajala i iza nekog drugog FB profila).
Ovakvi „lovci na
nagrade“ se pojavljuju u većini konkursa, i dovoljnim brojem glasova odnose
nagrade. (Kada smo već kod krađa i prevara radi ličnog interesa, izgleda da je
izreka da „svaki narod zaslužuje vlast koju ima“ tačna...)
Sa stanovišta dobitnika,
oni su sve učinili u skladu sa pravilima konkursa, iako su prethodno prekršili
niz pravila Facebooka, ali ko još čita pravila (ionako je i organizator prvi
ignorisao pravila).
PONAŠANJE
POBEĐENIH
Kako ja, po
pravilu, ne verujem u teorije zavere, nisam pristalica ideje da su konkursi
namešteni, i iskreno verujem da organizatori čine sve da privuku svoje fanove
na svoju stranicu, da privuku i njihove prijatelje, kao i da ih zadrže
deljenjem poklona. Ti pokloni za veće firme svakako nisu bitan izdatak.
Stoga ćemo se
koncentrisati na pobeđene koji su uvideli povezanost dobitnika, identične
glasače kod svih dobitnika i slično. Sve što oni mogu da urade (po
objavljivanju pobednika) jeste da se žale. Oni nisu reagovali na vreme i na
ispravan način (oni, po pravilu, treba da prijave lažne naloge Facebooku, i to
u toku same igre, iako to ne garantuje da će lažni profil biti ukinut na vreme
– do objavljivanja rezultata igre).
PONAŠANJE
ORGANIZATORA
Organizator po
objavljivanju konkursa više nije u mogućnosti ništa da uradi.
Jer, ako ne
dodeli nagrade profilima koji stoje iza radova sa najviše glasova (u skladu sa
svojim pravilima) rizikuje tužbu od dobitnika (vlasnika radova sa najviše
glasova), koji tehnički i jesu pobedili.
Ako im dodeli
nagrade, dobiće negativan PR (uz pretnju prijave Tužilaštvu sa visokotehnološki
kriminal) od strane gubitnika koji će se sa razlogom osećati izigranima.
NARAVOUČENIJE
Nema puno toga da
se kaže, osim da organizatori treba drugačije da pripreme svoje promocije.
Jasno je da najjednostavnija
alternativa poput „nagrade za prvih X koji ostave poruku Y“ (Vip, MTS) ne donose nove
fanove u grupu, ali se dolazak novih fanova može organizovati na drugačiji
način (oglašavanjem stranice na Facebooku). Sledeća opcija je da organizator
donese odluku o pobedniku (Upozorenje: javiće se ljudi opisani kao pristalice
teorija zavere sa stavom da su nagrade podelili organizatori među sobom). Druge
opcije su kreiranje aplikacije, kako to sam Facebook predlaže i konsultacije sa
Facebookom u vezi svake ovakve promocije, u skladu sa pravilima.
Ako ste primetili ovo pravilo u nekom konkursu na FB, postavite link u komentarima.
Hvala.
http://www.blogowski.eu/2010/12/06/kupovina-fanova-na-facebooku-fail/
ОдговориИзбришиhttp://vukajlija.com/zabava/posteri/53054
ОдговориИзбришиhttp://www.facebook.com/imateprijatelje#!/imateprijatelje/posts/121806841222035
ОдговориИзбришиHahahaha... kako su se zeznuli... eee kad bi nekao citao moj blog... :)
I još malo o ovome: http://www.draganvaragic.com/weblog/index.php/3355/facebook-like-prevare-case-verica-koncarevic/
ОдговориИзбриши