3. 11. 2010.

Trendovi: Kršenje pravila

Iako sam započeo ovaj tekst sa nemerom da pišem o tome „kako se danas više od polovine ljudi u razvijenim zemljama bavi poslovima koji nisu postojali u doba njihovog rođenja“, ipak sam odlučio da bacim par redaka o jednom drugom fenomenu, fenomenu Facebook like-ovanja.



U želji da prošire listu „fanova“, vlasnici Facebook stranica vrlo često organizuju promocije, najčešće sa simboličnim nagradama (mada je bilo i vrednijih, da ne grešim dušu).

Pitaćete se: o čemu ima tu da se piše?

O tome da se prilikom organizovanja ovakvih promocija (skoro) uvek dešavaju stvari po sledećem algoritmu:
1. Do proglašenja pobednika svi ćute, i niko se ne buni
2. Kada organizator proglasi pobednike, dešava se sledeće:
Jedna grupa ljudi (obično učesnici koji nisu dobili nagrade) tvrde da su pobednici učesnici izigrali konkurs glasovima sa lažnih profila (kasnije sledi definicija lažnog profila). Druga grupa (obično nisu učesnici konkursa) tvrde da je konkurs namešten i da su organizatori pokupili sve nagrade za sebe i za svoje prijatelje, pravdajući to prijateljstvom između svih dobitnika i identičnom listom profila koji su Like-ovali sve (ili bar većinu) dobitnih radova.
3. Organizator se pravda da ne može ništa da uradi, jer su pobednici proglašeni u skladu sa pravilom – „pobednik je onaj čiji rad dobije najviše Like-ova“.

Šta se ustvari desilo?

PONAŠANJE DOBITNIKA

Prvo pobednici su dobili glasove sa drugih naloga čiji su vlasnici oni sami. Iako Facebook zabranjuje da imate više od jednog naloga i obavezuje korisnike da koriste svoja prava imena, to se u praksi ne sprovodi. Facebook je obavezu prijavljivanja lažnih profila prepustio korisnicima i svako može da prijavi lažan profil (Facebook će od vlasnika verovatno tražiti lični dokument sa imenom i ako vlasnik profila ne dostavi taj dokument, njegov profil više neće moći da se koristi).
Ako želite dokaz o postojanju lažnih profila možete uporediti broj ljudi starosti 15-20 godina u Srbiji: 518,907 duša prema SZS, dok na Facebooku za isto starosno razdoblje postoji 1,104,880 naloga za Srbiju, odnosno skoro 2 x više.
Dakle, lažnim profilom u gornjem tekstu se smata profil iza kog ne stoji jedinstvena osoba (koja ne bi stajala i iza nekog drugog FB profila).

Ovakvi „lovci na nagrade“ se pojavljuju u većini konkursa, i dovoljnim brojem glasova odnose nagrade. (Kada smo već kod krađa i prevara radi ličnog interesa, izgleda da je izreka da „svaki narod zaslužuje vlast koju ima“ tačna...)

Sa stanovišta dobitnika, oni su sve učinili u skladu sa pravilima konkursa, iako su prethodno prekršili niz pravila Facebooka, ali ko još čita pravila (ionako je i organizator prvi ignorisao pravila).

PONAŠANJE POBEĐENIH

Kako ja, po pravilu, ne verujem u teorije zavere, nisam pristalica ideje da su konkursi namešteni, i iskreno verujem da organizatori čine sve da privuku svoje fanove na svoju stranicu, da privuku i njihove prijatelje, kao i da ih zadrže deljenjem poklona. Ti pokloni za veće firme svakako nisu bitan izdatak.

Stoga ćemo se koncentrisati na pobeđene koji su uvideli povezanost dobitnika, identične glasače kod svih dobitnika i slično. Sve što oni mogu da urade (po objavljivanju pobednika) jeste da se žale. Oni nisu reagovali na vreme i na ispravan način (oni, po pravilu, treba da prijave lažne naloge Facebooku, i to u toku same igre, iako to ne garantuje da će lažni profil biti ukinut na vreme – do objavljivanja rezultata igre).

PONAŠANJE ORGANIZATORA

Organizator po objavljivanju konkursa više nije u mogućnosti ništa da uradi.
Jer, ako ne dodeli nagrade profilima koji stoje iza radova sa najviše glasova (u skladu sa svojim pravilima) rizikuje tužbu od dobitnika (vlasnika radova sa najviše glasova), koji tehnički i jesu pobedili.
Ako im dodeli nagrade, dobiće negativan PR (uz pretnju prijave Tužilaštvu sa visokotehnološki kriminal) od strane gubitnika koji će se sa razlogom osećati izigranima.

NARAVOUČENIJE

Nema puno toga da se kaže, osim da organizatori treba drugačije da pripreme svoje promocije.
Jasno je da najjednostavnija alternativa poput „nagrade za prvih X koji ostave poruku Y“ (Vip, MTS) ne donose nove fanove u grupu, ali se dolazak novih fanova može organizovati na drugačiji način (oglašavanjem stranice na Facebooku). Sledeća opcija je da organizator donese odluku o pobedniku (Upozorenje: javiće se ljudi opisani kao pristalice teorija zavere sa stavom da su nagrade podelili organizatori među sobom). Druge opcije su kreiranje aplikacije, kako to sam Facebook predlaže i konsultacije sa Facebookom u vezi svake ovakve promocije, u skladu sa pravilima.

Ako ste primetili ovo pravilo u nekom konkursu na FB, postavite link u komentarima.
Hvala.

4 коментара:

  1. http://www.blogowski.eu/2010/12/06/kupovina-fanova-na-facebooku-fail/

    ОдговориИзбриши
  2. http://vukajlija.com/zabava/posteri/53054

    ОдговориИзбриши
  3. http://www.facebook.com/imateprijatelje#!/imateprijatelje/posts/121806841222035

    Hahahaha... kako su se zeznuli... eee kad bi nekao citao moj blog... :)

    ОдговориИзбриши
  4. I još malo o ovome: http://www.draganvaragic.com/weblog/index.php/3355/facebook-like-prevare-case-verica-koncarevic/

    ОдговориИзбриши